Wednesday, May 20, 2009

Elegy : Jatuh Tak Nampak Tanah


Dek musibah mau menimpa,
Datang menerpa tanpa dipinta,
Aku tersangkut dek bahana,
Sudah jatuh ditimpa tangga.

Tangga menghempas hancur harapan,
Aku impikan menjadi teladan,
Kepada semua pelusuk insan,
Supaya jangan dipintas jalan yang ketandusan.

Aku ditimpa lagi cobaan,
Tak tahan badan ditimpa keruan,
Tangan disergah doa diucapkan,
Supaya dapat kutempuh apa dugaan.

Ini balasan bukan mainan,
Dibayar tepat sebagai peringatan,
Bangunlah dari segala igauan,
Tiada ada pintas jalan kejayaan.

Aku mula meratap wajah,
Mencari sinar manakan tercurah,
Aku mahu menjadi pendeta terserlah,
Menuntut ilmu cara yang indah.




-AhmadN

4 comments:

hotmama said...

Sungguh indah bahasa anda,
Membuatkan diriku terpesona,
Wahai adik insan yang mulia,
Sinar tu terpancar di wajah anda.

Love to read your blog. Keep it up.

Scha Abdllh said...

Hidup ini penuh dugaan.
Why is it when somethings good is coming your way, there will still have a hump that you have to get over it. *sigh*

~blog hopping 2~

Anonymous said...

lagu tema, elergi sepi!

Ahmad Naeem said...

hotmama,

thanks, super reply, hehe

very nicely put into a stanza.

deeply humbled by your words..

Sasya,

Basically, that is what life is all about, full of ups and downs,
to sum it up i will quote "rocky"

"Its not how hard you can hit, it is how strong you are when you are to take a hit and move on"

Shamel,

haha,ni bukan lagu tema la...

nukilan sendirian berhad, :P

hg nak buat jadi lagu tema ka?

dialu alukan...